För Sveriges Fria Bygghandlare är det viktigt att arbeta hållbart och med en effektiv styrning av verksamheten. Som ett led i detta är Sveriges Fria Bygghandlare certifierat enligt ISO 14001 med ett multi site-certifikat. Detta innebär att delägarna har gått samman i en gemensam certifiering med ett gemensamt ledningssystem.
Genom att arbeta i enlighet med ISO 14001 utvecklar och förbättrar vi vår verksamhet och på detta sätt arbetar vi för att minska Sveriges Fria Bygghandlares klimatpåverkan. Certifieringen är tredjepartsgranskad av en oberoende part för att säkerställa att vi har ett kvalitativt system för att systematiskt arbeta med miljöfrågor.
Att ta ansvar för vår del av leverantörskedjan är väldigt viktigt för oss på Sveriges Fria Bygghandlare. Flera av våra delägare är certifierade enligt FSC och PEFC eftersom vi vill främja ett hållbart skogsbruk.
FSC® C154377 står för Forest Stewardship Council och är en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar.
Genom att handla FSC-märkta produkter kan man vara säker på att nationella lagar som rör miljöhänsyn, skogsbruk och ekonomi samt bindande internationella överenskommelser har följts.
PEFC står för the Programme for the Endorsement of Forest Certification och är en oberoende och icke-vinstdrivande global organisation som arbetar för ett långsiktigt hållbart skogsbruk genom oberoende tredjepartscertifiering. PEFC bygger på nationella skogsstandarder som alla uppfyller gemensamma internationella krav.
Sveriges Fria Bygghandlare AB, fd Woody Bygghandel AB, har rötter som går tillbaka till 1940-talet och är därmed ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 36 delägarföretag, med ca 70 anläggningar runt om i Sverige och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Sveriges Fria Bygghandlare AB ägs av fria entreprenörer som fattar sina egna beslut, mitt i den verklighet där de lever och verkar. Samtidigt som de har en stark gemenskap och ett nära samarbete med de andra delägarna, inte minst inom inköp, marknadsföring, försäljning, utbildning och hållbarhet.